Jul 9, 2009

Elementarteilchen / Atomised / Particulele elementare (2006)

Gata vacanta, back in business.

In lipsa temporara de o lectura buna, am inhatat zilele trecute de pe raft, sa-mi aduc aminte de el, un Houellebecq. Era Posibilitatea unei insule, care a avut efectul scontat: m-a deprimat intr-un asemenea hal incat am vrut... sa vad un film. Si n-am avut ce face decat sa vad ce ecranizari s-au facut dupa Houellebecq, alegand pentru inceput Particulele elementare, in regia lui Oskar Roehler.

Si m-am enervat ingrozitor. Teoretic n-ai avea cum sa strici complet un film adaptat dupa vreo carte a lui M.H., pentru ca daca stii sa speculezi finut si sa alegi ce trebuie din noianul de disperari si sfarsiri si de gratuitati cinice, tot iti iese ceva drama de kleenex. Ei bine...

Am trecut peste brusca pudoare a neamtului cand e vorba de sex (ce e pudibondismul asta subit? si tocmai la Houellebecq, care are "o masturbare pe fiecare pagina"), am trecut peste faptul ca povestea e cam peticita si ca a hacuit toata armonia crescendo-ului nevrotic. Am trecut si peste actorul Christian Ulmen, din pacate doar cu vederea.

N-am putut insa sa trec peste happy end in loc de sfarsitul cinic, deprimant si taietor de aripi din original. Din empatie pentru bietul roman nedreptatit, m-am simtit ca Bruno facand turism sexual in timp ce e inca plin de litiu dupa sejurul la nevrozei. Adica m-am uitat degeaba, apoi m-am retras sa citesc o carte, ca sa-mi treaca cheful.

6/10

5 comments:

Rin Tin Tin said...

Esti prea drastica cu materialul cinematografic. Filmul in sine nu e rau, si Bruno e chiar misto zugravit.
Eu i-as fi dat 7 si ceva.

zeeny said...

Bruno e OK. Dar nu ca personaj al lui H. Zau daca inteleg ce rost mai are sa te chinui sa adaptezi pentru ecran o carte grea, daca te apuci sa inventezi personaje dupa cum te scoli tu in dimineata aia.

Bruno e o scarba deprimata, impotenta, trecuta de prima tinerete, kindova woman hater. Quite lovable in pacataosenia lui. Don Juanul din filmul asta e... din alt film.

Rin Tin Tin said...

Poate n-ar trebui sa-l privesti ca pe o adaptare.

computersaysno said...

mi s-a parut enjoyable, am trecut peste must be like the book phase. Bruno mi s-a parut potrivit.

as vrea sa-l vad refacut though, poate chiar cu aceeasi actori.

n-am vazut possibilite d'une isle (care e regizat de Houellebecq), desi a fost la tiff, dar cred ca you were better off cu asta.

Rin Tin Tin said...

Da, mai ales ca pana-l refac Moritz poate fi deja in his fourties si mai fit pentru descrierea lui Z :)